CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, July 21, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010-ENTRI 9

Hari Kerhamonian Kaum



Setiap tahun, sekolah saya akan meraihkan Hari kerhamonian Kaum. Seluruh para-para pelajar akan memakai baju tradisional mengikut bangsa-bangsa mereka tetapi tidak semestinya kerana bangsa melayu juga boleh memakai baju tradisional bangsa Cina dan bangsa Cina juga boleh memakai baju tradisional bangsa Melayu. Kami juga boleh memakai baju tradisional bangsa jepun dan pelbagai-pelbagai baju tradisional yang lain.


Kami menyambut Hari Kerhamonian Kaum untuk menjaga keharmonian kaum dan agama. Hari Kerhamonian Kaum juga dapat menyatukan bangsa-bangsa yang berlainan bersama seperti
mengadakan aktiviti-aktiviti yang menarik berkaitan dengan hari yang istimewa ini. Para pelajar dapat mempelajari lebih tentang budaya-budaya bangsa-bangsa lain.

Kami menyambut Hari Kerhamonian Kaum ialah juga untuk mengingat kembali rusuhan perkauman di Singapura pada tahun 1964 21 Julai. Rusuhan itu adalah serangkaian rusuhan yang berlaku di Singapura pada bulan Julai dan September antara bangsa Cina dan Melayu. Insiden pertama berlaku pada 21 Julai sewaktu prosesi Melayu yang memandangkan hari lahir Nabi Muhammad.

Saya suka bila tiba waktunya Hari Kerhamonian Kaum kerana dapat melihat rakan-rakan saya memakai pakaian-pakaian yang berwarna warni. Saya juga gembira dapat melihat rakan-rakan saya memakai baju tradisional saya.









0 comments: